PRISUDDELINGER TIL FESTIVALEN
HORSENS BØRNETEATERPRIS GIVES TIL EN PERSON, ET TEATER ELLER EN GRUPPE PERSONER, DER HAR GJORT SIG BEMÆRKET MED EN INDSATS FOR AT FREMME DET PROFESSIONELLE BØRNE- OG UNGDOMSTEATER.
Horsens Børneteaterpris
Vil du gerne have indflydelse, når Horsens Børneteaterpris 2026 skal uddeles? Kom med din indstilling til Horsens Børneteaterpris.
Med Horsens Børneteaterpris uddeles 25.000 kr. til en person, et teater eller en gruppe personer, der har gjort sig bemærket med en indsats for at fremme det professionelle børne- og ungdomsteater. Prisen kan tildeles såvel aktive teaterfolk som mere usynlige aktører – herunder diverse forskellige funktioner fra tekniker til arrangør.
Alle kan indstille kandidater til prisen, og vi opfordrer til, at du skriver en motivation for din indstilling. Send din indstilling til teaterfestival@horsens.dk inden den 1. juli 2026.
Juryens medlemmer offentliggøres senere.
Alle undtagen juryen kan indstille kandidater, og indstillingen sendes til teaterfestival@horsens.dk.
I 2026 er det 31. gang prisen skal uddeles under Horsens Teaterfestival.
Danske dramatikeres manuskriptpris
Har du skrevet en god tekst for børn og unge? Så send dit manuskript ind til Danske Dramatikeres Manuskriptpris 2026.
Danske Dramatikere vil med denne manuskriptpris sætte fokus på det gode manuskript som et af de uundværlige elementer i den gode forestilling for børn og unge.
En jury udvælger blandt de bedste manuskripter til årets forestillinger på børne- og ungeområdet en dramatiker, som præmieres med 15.000 kr. ved Horsens Teaterfestival. Send din tekst ind til manuskript@dramatiker.dk, deadline følger.
Prisen er et samarbejde mellem Danske Dramatikere, Dramatiker Væksthus og Horsens Teaterfestival. Vi vil præmiere det fremragende tekstlige grundlag til en af sæsonens forestillinger. Prisen gives til en tekst, hvor dramatikerens stemme klinger originalt og blander sig selvstændigt i scenekunstens udtryk.
Danske Dramatikeres Manuskriptpris for børne- og ungdomsteater uddeltes for første gang på Horsens Teaterfestival i 2017.
Horsens Børneteaterpris og Danske Dramatikeres Manuskriptpris uddeles til festivalens festaften lørdag aften.
Årets modtager af Horsens Børneteaterpris er Cher Geurtze
Modtageren er valgt på baggrund af indstillinger, af en jury som består af Lone Wessel, Thomas Nielsen fra Komediehuset, Kamilla Engelund fra Horsens Amatørteater, Lars Dammark fra dramaturgiatet, Søren Ruby fra Det kommende teater og sidste års modtager My Grönholdt .
I år går prisen til en pioner, der er gået på pension. Siger hun. Men spørger man dem, der kender hende, er det svært at forestille sig, at hun ikke finder på noget nyt at tage fat i. Hun er kendt for sin enorme energi og viljekraft, som vi her i landet har haft glæde af siden 1980.
Man kan uden at overdrive sige, at hun er én af dem, der har haft størst betydning for udviklingen af dans og scenekunst i Danmark. Hun kom hertil med rødder i et miljø, hvor teater og dans var politisk – ikke nødvendigvis med et udtalt budskab, men med den tilgang, at kunsten naturligt skal engagere sig i verden omkring os, og at den kan være med til både at nedbryde gamle strukturer og bygge nye.
Og årets prismodtager har altid været optaget af netop det: at skabe nye strukturer og forme virkeligheden sammen med andre. Hun har både været lokalt forankret og haft et internationalt udsyn. Og blikket har altid været rettet mod de kommende generationer. Det er lykkedes hende at skabe et sted, hvor unge koreografer og dansere kunne høre til, udvikle sig og blive set. Mange kunstnere har foldet sig ud under hendes vingefang.
Længe før vi begyndte at tale om mangfoldighed i scenekunsten, var det en naturlig del af hendes arbejde at række ud til børn og unge, der ellers sjældent mødte dansen – og slet ikke dansen på de bonede gulve. Hun skabte plads til nye udtryk og nye stemmer, ofte med afsæt i de unge selv.
Hendes arbejde med dansen er i særklasse. Kunstnerisk, men også i hendes evne til at engagere og inkludere. Men først og fremmest får hun prisen for sit forbilledlige engagement – i dansen, i sit publikum og i sine yngre kolleger.
Hun minder os om, at det kulturpolitiske og det menneskelige udvikles i mødet mellem mennesker, på tværs af aldre, traditioner og forskelligheder.
2024: MYKA v. My Grönholdt
2023: Hans Nørregaard og Live Art Danmark v. Ellen Friis og Henrik Vestergaard
2022: Betina Grove, Teatret st. tv.
2021: Thomas Eisenhardt
2020: Rob Parr
2019: HiLS DiN MOR
2018: Søren la Cour & Søren Søndberg, Gruppe 38
2017: Gitta Malling, Limfjordteatret
2016: Alex Byrne
2015: Meridiano Teatret
2014: Jørgen Carlslund, ZeBU
2013: Asterions Hus
2012: Gitte Kath & Claus Helbo
2011: Katrine Karlsen, Graense-Loes
2010: Methe Bendix & Anne Dalsgaard, Teater Hund
2009: Peter Seligmann, Teater 2 Tusind
2008: Mette Rosleff, Teater My
2007: Erik Viinberg, Teater Neo
2006: Det Fortællende Teater
2005: Carsten P. Jensen
2004: Biba Schwoon
2003: Lisbeth Lindblad Knopper
2002: Jonna Beha Oulund, Odsherred Teatercenter og Skole
2001: Cathrine Poher
2000: Sara Topsøe-Jensen, Carte Blanche
1999: Michael Ramløse, Teatret Fair Play
1998: Bodil Alling, Gruppe 38
1997: Svend Langhans, Odsherred Teaterforening
1996: Marc van der Velden, Teater la Balance
Årets modtagere af Danske Dramatikeres Manuskriptpris for børn og unge er:
Bodil Alling og Lars Dammark for teksten”MIN SØSTER ER EN HAVFRUE“
Juryen siger om teksten:
Et modigt manuskript der ikke er bange for at formidle det svære følelsesliv i en relation, hvor den ene part ikke passer ind i normen. En monolog der skildrer et barns indre konflikt i kærlighed og jalousi. Om at drukne i egne følelser, i ønsket om at blive set og hørt.
Stor dybde i temaet. Og hvis det er rigtigt, at: “Great art is clear thinking about mixed feeling” så er det virkelig sandt med denne tekst- også i forhold til målgruppen.
Meget velkomponeret og velskrevet. Miljø opstår ud af associationer med lyd. Perspektivet holdes hele tiden hos den omkring 10-årige. Meget gennemført. Med til sprogbillederne er, at vandet er gennemgående hele vejen. Hun er en vandhund i sit rette element, og han er en landkrabbe.
En poetisk monolog, hvor følelser af jalousi, angst, afsavn, vrede og frustration kobles med sanselige betragtninger om lyde, tegnsprog, om at blive uglet i håret og stolthed over at kunne tælle til 10 på finsk.
Skrevet i så enkelt et sprog, at vi næsten ikke lægger mærke til hvor præcist og let flydende teksten er bygget op. Hver lille tanke bliver koblet til den næste, der fører til en tredje, så vi næsten uden at lægge mærke til det, bliver ført ved hånden gennem en 10-årig drengs forhold til sin døve lillesøster. Meget smukt skrevet.
Teksten afspejler barnets kaotiske følelsesliv i rytmiske billeder, den tør tale til målgruppen og vise, at selv de “forkerte, forbudte og grimme” følelser er okay. Med en balance mellem humor, smerte og ømhed, bliver frustrationerne aldrig banale, men meget menneskelige.
Juryen bestod i 2025 af Amina Membar, Anja Hitz, Mette Rosleff, Betina Grove, Marc van der Velden & Jesper Bræstrup Karlsen
2024: Abelone Koppel, “TOVE” og Josephine Eusebius, “SABOTAGE”
2023:
2022: Amalie Olsen, ”TyveTyve”
2021: William Lippert, “Mit navn er Greta”
2020: Carl Martin Norén, “Sne og Sand”
2019: Magnus Iuel Berg, “Finn og de Fem Fajl”
2018: Alexandra Moltke Johansen, ‘Voksen’
2017: Pia Marcussen, ‘Habibi’

Dansk
English