Talks

Alle Talks foregår i Håndværkerforeningen, Rød salon. Her er mulighed for at hænge ud med venner og kolleger, mens man får lidt foder til hjernen.

Vi byder på en drink, en sodavand eller kaffe med kage alt efter tidspunktet.

Kunst i hjernen v. hjerneforsker og musiker Peter Vuust // Fredag d. 17 kl. 20.00 - 20.45

Med udgangspunkt i sin viden om musik fortæller hjerneforsker Peter Vuust om, hvordan kunstoplevelser påvirker hjernen. Peter Vuust er en unik kombination af international anerkendt hjerneforsker og professionel jazzmusiker. Som forsker er han en af Danmarks ledende eksperter inden for feltet musik og hjerne.

Udover at være forsker og musiker er han også kendt for sine spændende foredrag, hvor han fortæller om, hvad der sker med hjernen, når den påvirkes af, spiller eller lytter til musik. Musik og kunst har, så længe vi ved, været en stor del af menneskets liv. Forskere har endnu ikke fundet en kultur uden musik, hvilket kunne tyde på, at musik er essentielt for mennesket. Men hvad betyder det for os? Og hvordan reagerer vi på kunst og musik?

Tilmelding er nødvendig.

Tilmeld dig

Kunsten i naturen og naturen i kunsten v. geolog Minik Rosing // Lørdag d. 18, kl. 12.00 - 13.00

Kan en oplevelse i teatret udvikle vores forståelse af naturen og af den verden, der omgiver os?

Grønlandsk-danske Minik Rosing er en international topforsker med flere priser bag sig.

Rosing er professor i geologi ved Globe Institute, Københavns Universitet. Minik har altid interesseret sig for forholdet mellem kunst og videnskab, for som han siger: ”Begge aktiviteter er et forsøg på at forstå den verden, vi lever i, og den rolle, vi har i den. Og at kommunikere denne viden, så flest mulig får gavn af den”. Det er netop det Minik Rosing forsøger at gøre med sine foredrag. Her får du en gribende indsigt i hans forskning i geologiens univers, fortalt så alle kan følge med. Og det er sjældent uden humor, hvilket måske skyldes hans begejstring for videnskabsfeltet.

Minik Rosing har udgivet flere bøger, han er bl.a. forfatter til “Rejsen til tidernes morgen” (2018), “Min barndom i Grønland” (2016), “Alicja Kwade: In Aporie” (2019), “Verdensbillede” (2008) sammen med Per Kirkeby og et utal af videnskabelige artikler.

Tilmelding er nødvendig.

Tilmeld dig

På (rum)rejse til det ukendte v. astrofysiker Tina Ibsen // Lørdag d. 18, kl. 16.30 - 17.15

Hvem kan vel bedre forstå lysten til at udforske det ukendte end en rumnørd?

Astrofysiker Tina Ibsen ser denne lyst som en nødvendig menneskelig drift – også i et børneliv. I dag leder forskere intenst efter en anden planet, hvor der ligesom her på Jorden er mulighed for at liv kan trives. Men i udforskningen af de ukendte finder vi også overraskelser, som overstiger vores vildeste fantasi.

Tina Ibsen er uddannet astrofysiker fra Niels Bohr Instituttet, Københavns Universitet og har været en del af det europæiske forskningsprojekt COMESEP, hvor hun særligt har kigger på solstormes bevægelse gennem solsystemet. Fra 2013 til 2019 var hun leder af videnskab- og formidlingsafdelingen på Tycho Brahe Planetarium. I dag har hun sin egen formidlingsvirksomhed, er vært på podcasten RumSnak og forfatter til de to populærvidenskabelige bøger: ”Fortællingen om universet” fra 2019 og ”Nordlys” fra 2020.

Tilmelding er nødvendig.

Tilmeld dig

Små fødder i ukendt land v. teaterpædagog Anna Ross Agner // Søndag d. 19, kl. 14.00 - 14.45

Små børns oplevelse af scenekunst er kropslig og sanselig. Den lille krop reagerer og suger til sig. Det stiller særlige krav til scenekunsten. Oplevelsen har fra et pædagogisk perspektiv flere dimensioner: Den kognitivt-kropslige udvikling, den dannelsesmæssige og den relationelle. Det stiller krav til den voksne, som barnet deler oplevelsen med.  Så hvordan oplever små børn scenekunst og hvordan understøtter og deler man som voksen det lille barns oplevelse? Hvorfor skal – selv – de mindste børn have scenekunstoplevelser, og hvordan kan man forstørre oplevelsen?

Anna Ross Agner har de seneste 10 år arbejdet i spændingsfeltet mellem scenekunst og læring; de senere år især med fokus på æstetiske læringsprocesser hos de 0-6-årige med inddragelse af deres voksne.

Tilmelding er nødvendig.

Tilmeld dig