HORSENS TEATERFESTIVAL 2024
FESTIVALPROGRAM
Kære gæst, formidler, teater m.fl.
September er stadig langt væk, men arbejdet med årets teaterfestival er i fuld gang, og vi glæder os til weekenden den 20.-22. september.
I år er festivalens tema På tværs af generationer, og under denne overskrift præsenterer vi forskellige projekter, der inviterer børn, unge og voksne til at opleve og deltage sammen. Scenekunsten har så mange muligheder for at skabe forbindelser mellem mennesker ikke mindst på tværs af aldre og livsfaser, og det vil vi gerne sætte fokus på.
Vi kan med stor fornøjelse allerede nu afsløre, at man blandt andet vil kunne opleve ‘Alderskabinettet’ af Luna Park Scenekunst og Small Space Studio i KUBEN på Søndergade, ‘Koreografien’ af svenske Johanssons Pelargoner och Dans, hvor publikum i alle aldre sammen skaber en forestilling og Live Art Danmarks ‘Playing Up’, der vises i forbindelse med festivalens faglige forum, som i år har fokus på Live Art og performance for børn og unge.
Sted
- Horsens Ny Teater, Kvium salen
- Teatertorvet 1, 8700 Horsens
Alle kender de helt særlige øjeblikke, som man ønsker, aldrig vil ende.
Vi er i et legende univers, der hylder sneboldkampene og kælketurene, forårsmadpakken i solskinnet, mens alt springer ud, den vilde leg på byggelegepladsen, og lyden af gummistøvlerne i de tørre blade.
’Vi skal gøre det igen’ er fortællingen om et barns liv i børnehaven, og om den store glæde i de små intense hverdagsoplevelser. Om hvor vidunderligt det er at glæde sig til at komme i skole, og hvor svært det er at give slip på den verden, man kender.
Forestillingen er til de børn, der står foran det store skift fra den trygge, genkendelige verden i børnehaven til livet i skolen, og til de børn, der netop har gennemlevet dette skift. Vi har samarbejdet med en børnehaveklasse og ladet os inspirere af børnenes tanker og overvejelser.
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Mette Rosleff & Jakob Kirkegaard
Tekst: Mette Rosleff og Nina Kareis
Instruktion: Nina Kareis Livingstone
Scenografi, dukker & objekter: Sigurd Dissing
Komponist: Sophus Dræby i samarbejde med Pete Livingstone
Værksted & teknik: William Højberg & Morten Laursen
Systue: Pille Behrendt
Lys: Morten Ladefoged
Illustration: Tanja Eijgendaal
Foto: André Andersen
Sted
- Kulturstationen, Vagn Ry salen
- Skolegade 7, 8700 Horsens
Tænk, at en lille stenhård majskerne kan springe i luften med et POP og blive til en stor gyldenhvid bold. Det er nærmest magi. Og så smager den endda godt.
Tre små fortællinger sætter popcorn i spil:
Vi møder myren Mogens, der forelsker sig i en skinnende majskerne, en sur, gammel mand og en landsby, der popper sig ud af en naturkatastrofe, og så er vi med den dag, der starter et popcorn i 0. klasse.
Popcorn er en forestilling om venskab, om at høre til, om at være sig selv i en gruppe og om at være en gruppe, der rummer mange sig selv’er.
“En sjældent godt gennemført forestilling – stærkt underholdende, forfriskende skævt tænkt
og tillige undervejs kriblende farlig …”
Kirsten Dahl, Teateravisen
FORESTILLINGSKREDITS
Manuskript og medvirkende: Tina Steen Jensen og Bolette Engstrøm Bjerre
Instruktion: Lasse Dehle
Musik: Mathias Maagaard
Scenebygger: Preben Hald/Anna Hald
’Playing Up’ er et spil med kort, der beskriver en række historiske og samtidige danske og udenlandske performancekunstnere og deres værker. De 12 værker på Kulturstationen er udvalgt specielt til Horsens Teaterfestival af Live Art Danmark.
Gå selv rundt og prøv de enkelte værker i den rækkefølge, du har lyst til! Og spørg endelig de unge guider vi har uddannet til formålet. Man skal ikke have billet til forestillingen.
Live Art Danmark har formidlet international performancekunst til alle aldersgrupper siden 2004 og har tidligere vist andre versioner af ’Playing Up’ på Nordens Hus på Færøerne, Festspillene i Nord-Norge og Copenhagen Contemporary.
FORESTILLINGSKREDITS
’Playing up – Horsens’ er organiseret af Live Art Danmark: Ellen Friis, Henrik Vestergaard og Lars Vind-Andersen sammen med SGK3 fra Teaterhuset Filuren.
’Playing up – Horsens’ er en blanding af The Nordic Edition og den oprindelige engelske udgave. Den er støttet af Horsens Teaterfestival og Statens Kunstfond. The Nordic Edition er støttet af Statens Kunstfond, Nordisk Kulturfond, Nordisk Kulturkontakt og Direktør Michael Hermann Nielsens Mindelegat.
‘Playing up’ er produceret og udgivet af Live Art Development Agency, FUNDUS THEATER/Theatre of Research, Tate Early Years and Family Programme, Bästa Biennialen og Live Art UK, med støtte fra Goethe-Institut London og Collaborative Arts Partnership Programme under Creative Europe.
Free style puppet acting og poem bizarre
Bag tunge gardiner på en knirkende kabaretscene synger en underskøn Diva.
Under taget bor hendes forelskede Kammertjener. I kælderens dyb arbejder en Professor og hans listige hjælper på et hemmeligt projekt… Men en fatal aften åbner teatret sig i nye dimensioner og galskaben tager over.
I dette roterende inferno af et dukketeater kan alt bevæges. Små lyssystemer, musik, sound effekts, cartoonkomik og finurlige fingerfærdigheder skaber et unikt og magisk univers.
Historie, produktion og dukkeføring: Sofie Krog
SKREVET OM FORESTILLINGEN
Den 4 Væg 2017 ★★★★★
“Hvor var det dog sjovt! Og dramatisk! Og hvor blev jeg dog overrasket. For denne forestilling tog virkelig røven på mig…”
The New Yorker, NYC – USA 2009
“Black-humorous & a lot of fun”
CLAUDIA ORENSTEIN, NYC – USA 2009
“Krog’s execution of every aspect of the event is masterful…”
Helsingin Sanomat, Finland 2008
“DIVA is the perl of the BRAVO festival”
Politiken, Denmark 2006
“ Almost surreal theatre for children from 13-14 and up. It is not everyday to see school boys from 8 to 9. class laughing spontaneously by a puppet theater ”
Politiken, Denmark 2005
“Revealing, unschooled and crazy -Anything is possible in the Sofie Krog Teater”
EL Norte De Castilla, Spain 2005
“During the applause for the performance Diva, the audience looks curiously to see if she has more than two arms”
Kampen alle har ventet på!
De to tennisguruer DON McEnroe og Björn GNU står endnu engang over for hinanden i den ultimative og altgørende duel, vi alle har ventet på.
Træningen har været hård og umenneskelig, for INTET står højere end ønsket om at vinde. Med alt fra fingerstrik til tango-wrestling, beskidte tricks og det bedste 80’er look kæmper de to rivaler en nervepirrende kamp om at kunne dømme den anden ude. Men hvem kæmper vi i virkeligheden mod?
DON og GNU er tilbage i deres livs form og tager os med på en actionfyldt, sveddryppende og poetisk jagt på sandheden om ægte kampånd. Med slapstick komik og rørende dans, forsøger de to antihelte, i bedste DON GNU-stil, at vikle sig ud af det net, de selv har fået rodet sig ind i.
TENNIS havde premiere i marts 2024.
FORESTILLINGSKREDITS
Performance og koreografi: Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen
Komponist: Alice Carreri
Video- og lyddesign: Christoffer Brekne
Lysdesign: Søren Lydersen
Scenografi: Eilev Skinnarmo
Bygger: Thomas Ravnsgaard
Instruktørassistent: Miamanda Bovin
Producent-team: Sandra Délen og Malene Cathrine Pedersen
Fotos: Emilia Therese
Forestillingen er en co-produktion mellem DON GNU, Aveny-T & Bora Bora – dans og visuelt teater.
Støttet af:
Augustinus Fonden, Lemvigh-Müller Fonden, Knud Højgaards Fond, C.A.C. Fonden, Statens Kunstfond & Aarhus Kommune.
Flora Profelius (1925-) voksede op hos sine bedsteforældre i Horsens. Da hun var 8 år og 3 måneder gammel, var hun bemærkelsesværdigt voksen. Hun begyndte at interessere sig for gerontologi, læren om alderdom og blev professor fra Universitetet i Krakow som kun 18-årig.
Det er første gang hendes private samling af billeder og artefakter vises frem. Samlingen er venligst udlånt af Flora Profelius’ barnebarn, som også vil være til stede i åbningstiden.
I ‘Flora Profelius’ Alderskabinet’ kan du finde svar på følgende: Er rynker en form for landskab? Går tiden hurtigere, jo ældre man bliver? Er det ensomt at være det ældste dyr i verden? Hvordan ældes en havfrue?
”For at forstå tidens tand, må man også forhold sig til den spæde begyndelse”
– Flora Profelius
‘Professor Profelius’ alderskabinet’ er en beboet installation af Luna Park & Small Space Studio. Du skal ikke have billet for at besøge ‘Professor Profelius’ Alderskabinet’. Du dukker bare op.
Idé og tekst: Betina Birkjær
Visuelt koncept: Betina Birkjær og Linda Fallentin
Visuelt design: Linda Fallentin
Performer: Betina Birkjær
KROP er en hyldest til kroppen! Den u-perfekte og helt igennem trofaste krop, som giver os mulighed for at smage, dufte, sanse, elske og skabe!
KROP tager udgangspunkt i elevernes egne fortællinger. Holdet udfordrer tiden perfekthedskultur og undersøger alt det smukke, som kroppen gør os i stand til at opleve og udrette. Det er der kommet nogle rørende og genkendelige historier ud af.
KROP er en poetisk performanceforestilling, som er bundet sammen af tekst, dans og rebkunst.
Medvirkende, Randers Teaters Talentskoles Grundhold:
Emma Uhrenholdt Skjødt, Finn Kapera Andersen, Helene Lindhardt Nielsen, Jonas Søborg, Liane Lundgård Kristensen, Lykke Wellejus, Mathilde Bitsch Ibsen, Mikkel Enevoldsen, Nicolai Pedersen, Nichlas Birkeskov Jessen, Simone Vinther, Stinna Margit Stecher Christensen.
Instruktør: Lilje Windbirk
Koreografisk konsulent: Sofie Christiansen
Teknik: Kian Larsen
Hvad sker der, hvis man aldrig tør sige, hvad man mener?
Og hvordan finder man sig en ny far, når ens rigtige far er flyttet?
Kan man møde sin farfar, selvom han er død?
Hvad sker der, hvis ens ører bare begynder at vokse?
Og hvad er det, der er STØRST AF ALT?
I Teater Patraskets nye forestilling tager de fat i endnu en håndfuld historier af Kim Fupz Aakeson:
Om børn med svære tanker, om sære ting, der sker – og så altid med noget der løser sig til sidst.
Fem vedkommende og vigtige fortællinger med kærlighed som den røde tråd. Fremført i en leg med fortælleteatrets former og sat sammen af country-inspirationer, musik, magi og humor.
“Undervejs skaber Teater Patraskets tragikomiske tilgang til de svære tanker og hændelser et solidt fundament for troen på det, der er størst af alt. Det, som binder mennesker sammen. Kærligheden – og børneteater af allerbedste aftapning.” Teateravisen
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Maja Skovhus Rehøj, Bastian Popp, Dirck Backer
Instruktion: Maria Myrgård
Scenografi: Filippa Berglund
Komponist: Bastian Popp
Lys: Elke Laleman
Kostumer: Michael Nøhr
Dukke: Dirck Backer
Foto/video: Søren Meisner
Tak til Katrine Widell
Teater Patrasket er støttet af Statens Kunstfond
Forestillingen er baseret på Kim Fupz Aakesons historier: “Verdens grimmeste pige”, “Så blev farfar et spøgelse”, “Pigen der krøb”, “Farmanden”, og “Men størst af alt”. Udgivet af Gyldendal
Kom og vælg præcis den type danseforestilling, du gerne vil se, når danceOmatic kommer til byen. Via et møntindkast aktiverer du den unikke danseautomat™ og kan nu vælge mellem et udvalg af korte danse, samt blive informeret om de forskellige temaer i hvert stykke.
Du skal ikke bestille billet til forestillingen. Du dukker bare op. Vi glæder os til at se hvilken dans du vælger 🙂
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Martin Schultz Kristensen, Alexandre Thadeus Georges May, Alina Jaggi, Meng-Ting Liu
Idé og udvikling: Martin
Koreografi: Meng-Ting & Martin
Grafik og illustration: Martin i co-lab med Art Witch
Sted
- Frelsens Hær, salen
- Frelsens Hærs Korpsafdeling, Grønnegade, Horsens
En legende og humoristisk danseforestilling for de helt små børn. Om to venner og to taburetter og den enkleste glæde ved at danse sammen. Med magi og kloge kunster får Niklas og Martin taburetterne til at flyde og snurre.
Med livemusik og lidt magi inviterer musikeren Martin og danseren Niklas til en legende stund. Hvil, spin, svæv, stå. Det er sjovt at danse, når man er to! Her er du, her er vi. Häpp!
Press:
”En genomgående vänlig, varm och glad föreställning – som får även en medelålders kritiker att vilja utbrista ”häpp”.” Anna Ångström SvD
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Niklas Valenti og Martin Östman
Koreografi: Lisa Spets & Niklas Valenti
Scenografi og kostumer: Anna Nyberg
Musik: Clyde Blomberg
Når Klovnen går ind i manegen, er det, som om alting går i stå. Folk sidder og kommer i tanke om ting: Om nogen de savner, nogen de gerne vil sige noget til eller dele noget med. Men der er ikke så mange, der ler.
”Nej! Nej! Nej! Det skal være sjovere,” råber cirkusdirektøren og truer med en fyreseddel. Løven Leo forsøger at peppe Klovnens nummer lidt op. Nu vælter han og falder ned, og der er ganske rigtigt nogen, der ler. Men ikke ret mange. Og ikke særlig højt. Og så bliver Klovnen fyret. Men til cirkusdirektørens store overraskelse brokker publikum sig, for hvad er et cirkus uden en klovn?
Med humor og musik følger vi Dummys forsøg på at få latterbarometeret i top. Men måske kan succes måles i andet end grin – selv når man er en klovn?
En co-produktion mellem De Røde Heste og Teater Refleksion.
“… et klovnenummer så stille, at det gør underværker.”
Teateravisen
“… en både morsom og tankevækkende historie”
iScene
“… Det er magisk. Det er fantastisk. Det er godt teater for børn og voksne.”
Kulturnyt
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Claus Mandøe og Max Bering
Instruktion: Bjarne Sandborg
Scenografi og dukker: Amanda Axelsen
Plancher: Nanna Rosalia Siggaard
Musik: Max Bering
Lysdesign: Morten Ladefoged
Teknik og lyddesign: Morten Meilvang Laursen
Bygge og anlæg: William Højberg Nielsen og Niels Willum Andreasen
Video: Christoffer Brekne
Kim Fupz Aakesons bog er udkommet på Gyldendal
Al henvendelse: De Røde Heste, mail@deroedeheste.dk, 27 14 32 98
Forestillingen er støttet af Statens Kunstfond, A.P. Møller Fonden, Skuespillerforbundet og
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
Sted
- Horsens Ny Teater, Teatertorvet
- Teatertorvet 1, 8700 Horsens
De lokale UngEvent afholder break battle i et af genrens hårdeste formater. Vær klar til at nogle af landets mest talentfulde ungdomsbreakere indtager scenen til en 7 to smoke breakdance battle! Se dem lave de vildeste moves og lad dig rive med af stemningen, der spreder sig blandt publikum, så du føler dig som en del af selve battlen. Gør dig klar til en uforglemmelig oplevelse fyldt med break, rå attitude og en vild stemning!
Medvirkende: Unge breakere fra hele landet
Min søster kan holde vejret i 3 minutter og 46 sekunder. Hun kan dykke helt ned på bunden. Min far siger, hun er som en søløve, og min mor synes, hun er en rigtig vandhund. Og så smiler de begge to og ugler min søsters hår. Der er ikke nogen, der ugler mit hår. Hun er irriterende, min søster.
Han vokser op i en kærlig familie, som kæmper hårdt for at få hverdagen til at hænge sammen. Han er det stille barn, som ser forældrenes stædige kamp, og han vil ikke være til besvær. Derfor bliver han ofte overset, og han føler sig ensom og afvist. Og så har han en møghamrende irriterende lillesøster.
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende og dramatiker: Lars Dammark
Instruktør og dramatiker: Bodil Alling
Komponist og lyddesigner: Søren Søndberg
Tekniker og lysdesigner: Søren la Cour
Videokunstner: Olivier Guillemain
Konsulent: Catherine Poher
Premiere: Ny forestilling produceret i samarbejde mellem Teatret Gruppe 38 og teaterRum.
Alle kender Marie. Hun er glad. Evigglad. Bare ikke når det regner! Ingen har ly til Marie som får våde kolde tær. Undtagen Søren selvfølgelig. Men han er så slimet og sneglesnasket …
Frit over Halfdan Rasmussens sang af samme navn.
★ ★ ★ ★ ★
MARIEHØNEN EVIGGLAD er en sand åbenbaring, der må regnes blandt årets fineste børneforestillinger.
CPHulture.dk, Michael Søby
★ ★ ★ ★ ★ ★
(6 kongekroner) Mariehønen Evigglad” er lige præcis som børneteater skal være, nemlig af absolut højeste kvalitet og med fin kontakt til sit unge publikum.
Kulturkongen.dk, Jette Malling
★ ★ ★ ★ ★
“Mariehønen Evigglad ”er en fantastisk intim, hyggelig og hjertevarm forestilling for de allermindste. Lige så meget hjertelig personlighed og varme Betina Grove besidder som hende selv, formår hun kærligt at give videre til skovens dyr. Denne lille forestilling på små 30 minutter er fuld af lune og elskelighed, og jeg kan kun på det kraftigste anbefale alle småbørnsforældre at slå vejen forbi
Scenekanten, Lea Nelhorf
Teatret st. tv. og Fair Play har med ‘Mariehønen Evigglad’ begået en sød og kæk lille forestilling med afsæt i Halfdan Rasmussens sang af samme navn.
Teateravisen, Kirsten Dahl
Mariehøne imponerer. Lærke på to et halvt år fra Holbæk fik torsdag sin debut som teatergænger. Sammen med sin mor, Grith Pedersen, var hun taget en tur i Teatret Fair Play for at se forestillingen »Mariehønen Evigglad«. Og det blev en succes. Nordsjællandske Medier, Holbæk, Palle Mogensen
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Betina Grove
Instruktion: Henrik Steen Larsen
Dramatisering: Betina Grove
Komponist: Sune Skuldbøl Vraa
Scenograf: Tanja Bovin
Plakatkunstner: David Lewis
Pressefotos: Per Morten Abrahamsen
Administration: Dorte Wittrock
Sted
- Horsens Bibliotek, mødesalen
- Horsens Bibliotek, Tobaksgården, Horsens
En forestilling om livet, levet af en gammel mand. En mand, en rollator, ti fingre og et langt liv. En mand som elsker livet. Han har et langt liv bag sig, og stadig noget tilbage. Og det skal nydes!
Små børn har et kort liv bag sig, men et langt liv foran sig. Det er mødet mellem de to ender af tilværelsen som binder forestillingen sammen. Han er gammel og kroppen er ikke så stærk længere. de er små og skal stadig lære meget. Men heldigvis skal der bare ti fingre og lidt fantasi til for at kunne løbe, klatre, lytte til regnen, nyde en kanelsnegl og danse til en blues!
“TeaterBLIKs ’God Tid’ er fyldt med dejlighed. Undertitlen ’En forestilling om livet, levet af en gammel’ er totalt dækkende. Forestillingen er en rigtig livsnydelsessag. (…) Det er den særlige type af naivitet, som ’God Tid’ er gjort af, der er så befordrende for publikums forestillingsevne. Der er en usædvanlig storhed i enkeltheden. En kolossal styrke i det at turde være så konkret. Fuglene, Barkentin får øje på i naturen, er ikke bare fugle. Det er en rødben, som kommer flaksende hen langs stranden, for vips at flyve væk igen” – Kirsten Dahl, Teateravisen
TeaterBLIK blev stiftet i 2007 under kunstnerisk ledelse af Gertrud Exner. Teatret ønsker at skabe en platform for nytænkt scenekunst for børn og deres voksne. Det har som vision et billedstærkt, sanseligt og musikalsk udtryk som forener dramatik, objektteater, dans og musik.
Teatret har en aktiv turnévirksomhed både herhjemme og i udlandet, og det er teaterBLIKs ønske at bevare kontakten til det internationale teatermiljø, gennem samarbejder, turnévirksomhed og kunstnerisk udveksling.
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Ole Barkentin
Instruktør: Gertrud Exner
Musik: BARK
Slutnummer: “Green Onion” o.v. spillet af Booker T. & The M.G.’s
Forestillingen er skabt af: Ole Barkentin og Gertrud Exner
Byg dit eget mini-teater i papir, pap og glansbilleder!
Alle flot udklædte mennesker, små dyr og alverdens skøre karakterer ser lidt ekstra godt ud, når de er i levende omgivelser. Det kan du give dem, når du med Billedskolen skaber din egen lille mini-kulisse. Måske kan der være små bevægelige dele? Måske skal dit teater tapetseres med gamle glansbilleder?
Når din kulisse er færdig, kan du sætte den i vores photobooth med ovenlys og tage nogle vildt flotte billeder af din kulisse. Hvis man zoomer ind, ligner det måske et rigtigt teater?
Haircuts by Children er præcis, hvad titlen siger: Børn der klipper hår.
Den internationalt anerkendte canadiske performancegruppe Mammalian Diving Reflex har sammen med 4.Y fra Stensballeskolen og den lokale frisør Nashat Barbershop arbejdet på at give festivaldeltagere og Horsensianere en helt særlig oplevelse: et hårklip i en professionel salon, hvor 10-11-årige fører saksen. Børnene har fået en lyn-uddannelse i frisørfaget og driver for en kort stund en salon, hvor de tilbyder gratis hårklip til offentligheden.
Mammalian Diving Reflex har vist deres projekter over hele jorden og vundet adskillige internationale priser, for eksempel for værket ‘Haircuts by Children’.
Test din tillid til næste generation og lad børnene vise dig, at de er kreative, dygtige og ansvarsfulde borgere og ikke mindst dedikerede frisører. Velkommen i salonen.
Du kan bestille en tid, men du er også meget velkommen til bare at kigge forbi for at se, om der er en ledig stol.
Sofie siger: ”Der kommer nogen”. Tobias spørger: ”Hvem?”. Sofie svarer: ”Nogen vi ikke kender, men de er røde og bløde og lidt gule”. Sofie hamrer, saver og skruer. Så har hun bygget et ekstra lille hus til gæsterne. Nu skal der bare ventes. Heldigvis er gæsterne værd at vente på. Sikke en fest det bliver.
En forestilling som de helt små kan opleve og de lidt større forstå. Og de voksne kan fryde sig over.
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Tobias Heilmann og Sofie Faurschou
Dramatiker og instruktør: Søren Ovesen
Komponist: Teatergruppen Batida
Scenograf: Ricardo Axel Rodrigues
Psykologiske, politiske og filosofiske dilemmaer mødes i glødende konflikt i en ind-til-benet version af Sofokles’ Antigone opført af to skuespillere og en live elektronisk musiker.
Straf og samvittighed, ung og gammel, kvinde og mand, individ og samfund stilles over for hinanden, når ZeBU og Signe Kærup Dahl præsenterer politisk verdenslitteratur på scenen. Hvem sympatiserer publikum med: Oprøreren Antigone eller autoriteten Kreon?
Igennem generationer har civil ulydighed fundet sted. Hvordan påvirker staten individet, og hvordan oplever vi det i nutidens konflikter?
Historien kort fortalt
Tvillingebrødrene Polyneikes og Eteokles kæmper om magten i Theben, efter deres far – Ødipus – er flygtet fra byen. Eteokles bliver valgt til konge, men brødrene rager uklar og dræber hinanden i et stort slag. Nu må Ødipus’ svoger, Kreon, overtage styret og befaler, at Polyneikes, som den angribende part, ikke skal begraves i hellig jord, men i stedet rådne op. Kreon bekendtgør, at der vil være dødsstraf til den, der trodser hans befaling.
I kulisserne står Antigone – søster til Eteokles og Polyneikes – og hun er vred. Kreon krænker gudernes love, for slægten skal begraves for at få adgang til dødsriget. Hendes søsterpligt vejer tungere end kongens befalinger: Polyneikes må og skal begraves.
’Antigone’ har premiere på Horsens Teaterfestival:
Co-produktion mellem ZeBU og Signe Kærup Dahl
FORESTILLINGSKREDITS
Instruktør: Jørgen Carlslund
Bearbejdning af manuskript: Jan Overgaard Mogensen og Signe Kærup Dahl
Medvirkende: Jan Overgaard Mogensen og Carl Martin Norén
Musiker: Marie Rørbæk
Dramaturg: Anne Nymark
Scenografkonsulent: Filippa Berglund
Konsulent: Vibeke Wrede
Fotograf: Sonja Lovdal
Velkommen ind i garderoben bag gardinet. Her bliver du en forvandlingskugle. Få en poetisk konsultation sammen med din ven, din bedstemor, din tante eller hvem du gerne vil have med.
Som gæst i kunstner Seimi Nørregaards poetiske konsultation, inviteres du til at undergå en forvandling gennem kostumer, ting og sære sager. Du bliver selv et stykke poesi i rummet, som en del af værket. ’Poetisk Konsultation’ handler om at se og opleve os mennesker som en skabende kraft, der skaber drømme for fremtiden.
En forvandling varer cirka 30 minutter. Er du ikke til forvandling, kan du komme forbi og se kunstværkerne.
Du behøver ikke billet – hverken hvis du vil forvandles, eller hvis du bare vil se kunstværkerne.
Ide og iscenesættelse: Seimi Nørregaard
Medvirkende: Seimi Nørregaard, Nina Tind, Daniel Norback
Tag plads! Sæt dig ned! Du er bænket! Sat Af! Sat sammen! Sidder du det rigtige sted?
BENCHED er en hudløs ærlig fortælling om livets store og helt små spørgsmål. Om at sætte sig til rette. Om at turde at sætte sig skævt, om at sidde på tværs, om at blive sat, sat af eller bænket. Om at tage, skabe og give plads og helst at huske at gøre det, inden du falder på røven, der hvor bænken ender.
BENCHED har turneret i Danmark, Sverige, Canada, Italien og Finland – og begiver sig snart ud på endnu en Danmarksturné i 24/25. Oplev danseforestillingen der har fået over 10.000 publikum til at rejse sig op i sædet! Følg med i Uppercut’s færden på Facebook, Instagram og vores hjemmeside, www.uppercutdanseteater.dk.
BENCHED spiller udendørs, og du skal ikke bestille en billet. Du dukker bare op.
FORESTILLINGSKREDITS
Dansere: Mark Philip, Adam Tocuyo, Jens Schyth Brøndum, Patrick Afuale Eirup og Kristián Mensa
Idé, koncept og koreografi: Stephanie Thomasen
Scenografi: Johan Kølkjær
Lysdesign: Peter Løkke
Musik: 35th Parallel, René Aubry, Estas Tonne og Rodrigo y Gabriela
SAGT OM FORESTILLINGEN:
“Hold kæft, hvor kunne de fem kaste sig rundt om en lang sort bænk, i en fusion af street og moderne dans, som var den en fjedrende affyringsrampe. (…) Legende cool symbiose mellem mænd og bænk.” – Monna Dithmer, Politiken
”…[i BENCHED] beviser Stephanie Thomasen at hun ikke blot er en opfindsom, humoristisk og livligt fortællende koreograf, men også en fortrinlig iscenesætter. Der er rum, balance og dramatik i hendes billeder, så det bliver en fuldendt danseforestilling.” – Morten Hede, Jyllands Posten
”Stephanie Thomasens koreografiske talent er ganske enkelt uomtvisteligt” – Majbritt Hjelmsbo, Weekendavisen
”Det er bare med at komme afsted og opleve dette unikke kompagni, inden de springer endnu længere ud på verdensscenen, hvor de rettelig hører til.” – Dorthe Grannov Balslev, ISCENE
“Suveræne dansere: Overlegent muskuløse og smidige, totalt uforfærdede og samtidig disciplinerede. (…) Det er disse fem dansere fra Uppercut Danseteater, der formår at gøre forestillingen ’Benched’ til en eminent danseoplevelse på internationalt niveau.” – Anne Middelboe Christensen, Teateravisen.dk
”BENCHED emmer af energi, og til slut må man nærmest kæmpe for at blive siddende, for den smittende kropslighed fra de fem dansere forplanter sig til hele salen: Uppercut danseteater – når det er mest legende og let.” – Michael Søby, CPH Culture
”Det er svært ikke at blive revet med fra start til slut.” – Michael Svennevig, Ørkendrømme
Shakespeares blodige drama om den forfængelige King Lear, fortalt i en skarp, munter og nonverbal dukketeaterversion for hele familien.
King Lear er gammel og vil dele sit rige mellem sine tre døtre. Det vil han gøre alt efter, hvor meget de elsker ham. Men hvordan måler man kærlighed i Lears verden?
Historien bliver fortalt af to bagere, som skal bage Lears fødselsdagskage. På en enkel og lattermild måde får de æltet, bagt, delt og serveret dramaet, så børn helt ned til 6-årsalderen kan forstå og følge historien. Som i alle Shakespeares tragedier går det grueligt galt og Lear fatter først til sidst sin fejl … at kærligheden ikke har en pris.
‘King Lear’ spiller udendørs, og du skal ikke have billet til forestillingen.
FORESTILLINGSKREDITS
Bearbejdelse og Instruktion: Jacques S Matthiessen
Medvirkende: Lene Hummelshøj og Christine Gaski/Rune Antonio Bro
Musik: Fredrik Lundin
Scenografi: Christian Q Clausen
Dukker: Rolf Søborg Hansen
Forestillingen blev oprindeligt produceret af Hamlet Scenen i 2014 og spillede i Kongens Have ved Kronborg slot i to somre. I 2018 blev den genopsat og har siden været på turné med Passepartout Theatre Production – udendørs i det danske sommerland, indendørs på teatre, kulturhuse og skoler og internationalt fra øst til vest.
SKREVET OM FORESTILLINGEN
”Dukketeater i v-e-r-d-e-n-s-k-l-a-s-s-e.
Formidabel formidling … Ballondej bliver til en kæmpekage. Grydeskeer forvandler sig til prinsesser. Gamle dåser springer ud som riddere … kun akkompagneret af fagter, mimik, lyde og stemningsfuld jazz leverer de to professionelle dukkeførere en intens fortælling.
Forestillingen formidler i bedste Shakespeare-stil mange lag. Vi møder menneskets mørke side, når den gamle og grådige King Lear lader sig forføre af bling-bling. Vi bliver mindet om ægte kærligheds imponerende enkelthed. Og vi er vidner til en drabelig afslutning på arvestriden, som minder os om, at det største, vi kan vinde, er hinanden. ”
– Line Dahl, Børn i Byen
’’Dramatisk og rapt. En gennemført stringent, charmerende og dygtigt nonverbalt dukkespil, jeg er ikke i tvivl om, at børns nysgerrighed efter Shakespeare bliver vakt – på dukkespilsmaner. ”
– Kirsten Dahl, Teateravisen
OM TEATRET
Passepartout Theatre Production er et lille turnéteater med en international profil.
PTPs forestillinger bliver skabt med afsæt i en interkulturel dialog og i et ønske om at fremme den. PTP arbejder med fokus på kvalitetsteater for børn, unge og familien, som i format og formidling kan nå frem til ’alle’ uanset sproglig og kulturel baggrund.
Sted
- Horsens Byskole afd. Kildegade, multisalen
- Kildegade 25, Horsens
Forestillingen er en magisk rejse til en verden, hvor ingen drømme er for store og ingen ønsker for små. En verden, hvor alle muligheder er åbne, hvis man griber dem. Og en legende verden, der måske ikke er så langt væk, hvis vi virkelig vil det.
Forestillingen blev Reumert nomineret til årets Børne- og ungeforestilling 2022/23.
Vi genopsætter forestillingen i en turneversion i september 2024.
“Med HVIS JEG BLIVER FØDT SOM… har Sofie Christiansen alders trilogi fået den smukkeste og mest livfulde afslutning, hun og vi kunne ønske os”. Michael Søby, CPHculture.
Her kan du læse de anmeldelser, teatret har fået på forestillingen:
http://www.teateravisen.dk/blandede-legebolsjer.html
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende på turneversion 2024: Malthe Ørsted, Ibrahim Madsen og Josephine Raahauge
Koreograf og iscenesætter: Sofie Christiansen
Scenograf: Julie Forchhammer
Idé: Sofie Christiansen og Dorthe Bébe
Lysdesigner: Søren Lydersen
Lyddesigner: Andreas Carlsen
Producent: sART Danseteater
Tak til Elona Planman og Marie Vestergaard Jacobsen for at være med til at skabe forestillingen.
Sted
- Kulturstationen, ØST-gym
- Skolegade 7, 8700 Horsens
En tidlig morgen i december sniger Lisas mor sig ud af deres lejlighed med pakket kuffert. Lisa skygger hende ned til stationen, og da mor stiger ombord på en bus til København, ser Lisa lammet til i ly af mørket.
’Hvor tog Robin hen’ er en detektivhistorie om ensomhed og om at forlade sin egen Øde Ø og turde at række ud og tage del i den verden, man lever i…
Lisa er den fødte iagttager. Hun elsker nostalgiske krimier om rodløse enspændere i en kynisk verden fuld af tågede gyder. Og da hun samme morgen ser en forskræmt dreng med en meget mystisk opførsel, ved hun, at hun må handle. Hendes tipoldemor var jo trods alt Danmarks første kvindelige privatdetektiv.
Da drengen tilmed bliver efterlyst af politiet, kaster Lisa sig, sammen med sin tro følgesvend, Phillip Marlowe, ud i efterforskningen af drengen Robins forsvinden. For som Marlowe siger: ’Der er intet som en god sag til at glemme kørte busser og for meget føleri’.
Nej, føleriet må Lisa lade sin far om! Og snart er hun i fuld gang med opklaringen af en sag, der kræver, at hun træder ud af skyggerne og gør op med sine indre dæmoner.
FORESTILLINGSKREDITS
Medvirkende: Stina Mølgaard og Anders Valentinus Dam
Manuskript: Anna Panduro og Anders Valentinus Dam
Instruktion Steen Haugesen
Lysdesign: Mads Bjerregaard Nielsen
Komponist/lyddesign: Rasmus Christensen
Co-produktion af Teater O og Limfjordsteatret
Ung på vej, Fagligt Forum og pilotprojekt
Parallelt til festivalens officielle program præsenterer vi i år tre programpunkter, hvor man kan opleve forestillinger skabt af unge, med unge og for unge, høre nye bud på historier skabt til børne- og ungdomsteater eller fordybe sig i festivalens tema, Deltagelse og medskabelse.
I år kan du møde følgende teatre på festivalen
Teater Refleksion ▪ Frøken Fracasos Kompagni ▪ HIMHERANDIT Production ▪ Teatret Patrasket ▪ Teater freezeProductions ▪ Paolo Nani Teater ▪ Corali Dance Company ▪ Wired Studio ▪ Nørregaards Teater og Abstrax Teater ▪ Gazart ▪ Teatret Brændende Kærlighed ▪ AniMaNi ▪ MÆRKVÆRK ▪ teaterBLIK ▪ Holstebro Dansekompagni ▪ Live Art Danmark ▪ SuperPower Ensemble ▪ Teaterværkstedet Madam Bach ▪ Koen de Preters ▪ Teatret Beagle ▪ Teatret KrisKat ▪ Teater Håndholdt og Passepartout Theatre Production ▪ BaggårdTeatret ▪ Nøgensnegl ▪ Teater Nordkraft ▪ Mit Teater ▪ Art Farm ▪ Sjællands Teater FAIR PLAY ▪ Teater V ▪ Luna Park Scenekunst ▪ Randers Teater ▪ Teater O, Nørregaards Teater og Holstebro Teater ▪ Limfjordsteatret ▪ Dansk Rakkerpak ▪ Seimi Nørregaard ▪ Syddjurs Egnsteater ▪ Tiny Dancer ▪ Teater Fantast ▪ Aaben Dans ▪ Teatret Gruppe 38 ▪ Det første bogstav ▪ teaterRum ▪ Bobbi Lo Produktion ▪ C:NTACT, Den Danske Scenekunstskole og Livingstones Kabinet