Priser

I forbindelse med Horsens Teaterfestival uddeler vi lørdag aften to priser.

Horsens Børneteaterpris


Prismodtagerne af Horsens Børneteaterpris 2019, Teater HiLS DiN MOR sammen med formand for Kultur og Civilsamfundsudvalget i Horsens Kommune Jakob Bille og festivalleder Maria Suh.

Der gives 25.000 kr. til en person, et teater eller en gruppe personer, der har gjort sig bemærket med en indsats for at fremme det professionelle børne- ungdomsteater. Horsens Børneteaterpris’ statuette er en smuk jernskulptur skabt af den lokale kunstner Kaj Rugholm.

Prisen kan tildeles såvel aktive teaterfolk som mere usynlige aktører, herunder diverse forskellige funktioner fra tekniker til arrangør.

Prismodtageren findes blandt alle indstillede kandidater. Alle kan indstille kandidater til prisen og der opfordres til at skrive en motivation for indstillingen. Komitéen kan ikke indstille kandidater til prisen og kan heller ikke indstilles til prisen.

I komitéen for Horsens Børneteaterpris 2019 sad:

  • Lone Wessel, Teaterdirektør, Horsens Ny Teater
  • Thomas Nielsen, Leder af Komediehuset
  • Henrik Kærhus Sørensen, Formand, Horsens Amatørteater
  • Bodil Beck, Bibliotekar, Horsens Bibliotek
  • Søren Ruby, Skuespiller, Det Kommende Teater

Motivationstalen

 Af Jakob Bille, Formand for Kultur- og Civilsamfundsudvalget

God aften Horsens.

I aften er en helt særlig aften, for som formand for Kultur- og Civilsamfundsudvalget i Horsens Kommune har jeg den ære, at kunne overrække Horsens Børneteaterpris 2019. En pris, som har eksisteret i over 20 år og som har hædret en lang række ildsjæle på begge sider af scenetæppet. Mennesker, der tror på scenekunstens magi og som går de ekstra kilometer det tager at komme helt der ud, hvor det virkelig batter.

Horsens Teaterfestival er for mig et af årets højdepunkter, hvor jeg kan bruge en hel weekend i et fantastisk teaterunivers. Jeg er meget imponeret over, at vi her i Horsens kan samle det bedste af det bedste indenfor dansk scenekunst og skabe en festival, som hvert år tiltrækker teatre, formidlere og publikum fra nær og fjern. Jeg er glad og stolt over at være formand for et udvalg, hvor vi mener kunst og kultur er vigtige elementer i dannelse af kommunens børn og unge.

Vi skal i aften hædre en person, et teater eller en gruppe af personer, som har gjort en særlig indsats for at fremme dansk børne- og ungdomsteater. Det er ikke en nem sag, for hele scenekunstverden er spækket med ildsjæle, som hver dag gør et kæmpe stykke arbejde for at skabe magiske, udfordrende og tankevækkende oplevelser for børn og unge.

Oplevelser, som kan få publikum til at reflektere over hvordan de ser verden, og give dem en mulighed for at se den med andre øjne. Øjeblikke, som skaber nye fællesskaber og samhørighed. Unikke møder med scenekunsten lige nu og her, som kan være det ekstra lille skub til at træffe de svære beslutninger og tage springet ud i noget nyt.

Når jeg kigger på årets program oplever jeg en stor mangfoldighed. Performanceforestillinger, som udfordrer den gængse opfattelse af, hvad teater er. Sansende og inddragende forestillinger, som forventer aktiv deltagelse af publikum. Dans for babyer. Kropsaktivisme. Klassikere. Komik og tragedie. Der er noget for enhver smag og der er plads til alle.

Men i den virkelige verden er der ikke altid lige meget plads til alle. Måske fordi man ser anderledes ud, tror på noget andet eller har en anden seksualitet. Sidstnævnte har årets prismodtager stor fokus på. Faktisk har de med alle deres forestillinger som erklæret formål, at fremme forståelsen for og accepten af LGBT+ personer på lige vilkår med majoriteten. Det har de gjort og gør til stadighed med forestillinger af høj kunstnerisk kvalitet.

Som der står skrevet i en af indstillingerne, så er prismodtageren et teater med en mission. ’En mission, som altid går forud for alt hvad de laver. De er garanter for humoristiske og nærværende ungdomsforestillinger om et – for unge – umiddelbart ofte ret akavet emne.

Der er ikke noget politisk korrekthed på spil. Missionen om at fremme forståelsen for og accepten af homoseksuelle på lige fod med heteroseksuelle, bliver aldrig påtaget eller forstilt.’

Deres seneste forestillinger er blevet utroligt godt modtaget af publikum, og teatret er blevet hædret med fine priser. De har fundet nye, spændende samarbejdspartnere. Og aldrig har de glemt hvor de kommer fra og deres formål. Derfor er det mig en stor ære at kunne overrække Horsens Børneteaterpris til Teatret HiLS DiN MOR. Stort tillykke.

Tidligere prismodtagere af Horsens Børneteaterpris

2019: HiLS DiN MOR
2018: Søren la Cour & Søren Søndberg, Gruppe 38
2017: Gitta Malling, Limfjordteatret
2016: Alex Byrne
2015: Meridiano Teatret
2014: Jørgen Carlslund, ZeBU
2013: Asterions Hus
2012: Gitte Kath & Claus Helbo
2011: Katrine Karlsen, Graense-Loes
2010: Methe Bendix & Anne Dalsgaard, Teater Hund
2009: Peter Seligmann, Teater 2 Tusind
2008: Mette Rosleff, Teater My
2007: Erik Viinberg, Teater Neo
2006: Det Fortællende Teater
2005: Carsten P. Jensen
2004: Biba Schwoon
2003: Lisbeth Lindblad Knopper
2002: Jonna Beha Oulund, Odsherred Teatercenter og Skole
2001: Cathrine Poher
2000: Sara Topsøe-Jensen, Carte Blanche
1999: Michael Ramløse, Teatret Fair Play
1998: Bodil Alling, Gruppe 38
1997: Svend Langhans, Odsherred Teaterforening
1996: Marc van der Velden, Teater la Balance

Danske Dramatikeres Manuskriptpris

Danske Dramatikere vil med denne  manuskriptpris sætte fokus på det gode manuskript som et af de uundværlige elementer i den gode forestilling for børn og unge.
Prisen er på 15.000 kr. og skabt i samarbejde med Dramatiker Væksthus og Horsens Teaterfestival. Prisen gives for det fremragende tekstlige grundlag til en af sæsonens forestillinger (19/20). Prisen gives til en tekst, hvor dramatikerens stemme klinger originalt og blander sig selvstændigt i scenekunstens udtryk.
I forbindelse med Genforeningen i 2020 inviteres prismodtageren til en festival i Tyskland, hvor det oversatte manuskript vil blive præsenteret ved en reading. Den ekstra pris er kommet i stand i samarbejde med Statens Kunstfond og Teatercentrum.

Danske Dramatikeres manuskriptpris for børne- og ungdomsteater uddeltes for første gang på Horsens Teaterfestival 16. september 2017.

For yderligere oplysninger om prisen, kontakt Anders Busk, kommunikationskonsulent Danske Dramatikere på e-mail ab@dramatiker.dk


På vegne af vinder Magnus Iuel Berg for “Finn og de Fem Fajl”, modtog Teaterchef for Zangenbergs Teater Thea Kulavig og instruktør Niels Erling Danske Dramatikeres Manuskriptpris 2019. Her sammen med bestyrelsesmedlem i Danske Dramatikere, Jesper Bræstrup Karlsen, der overrakte prisen og direktør for Teatercentrum, Henrik Køhler.

Motivationstalen

Godaften!

Så er det søreme igen blevet tid til, at vi skal uddele vores manuskriptpris. Og vi, det er Danske Dramatikere, DramatikerVæksthus og Horsens Teaterfestival, og vi er rigtig glade for, at vi, sammen med jer, kan festligholde og synliggøre det gode manuskript og den gode dramatiker som en vigtig medspiller i skabelsen af forestillinger for børn og unge.

Juryen i år har bestået af Alexandra Moltke Johansen, Henrik Szklany, Jane Rasch, Marc van der Velden og mig. Vi giver prisen for det ekstraordinære tekstlige grundlag til en af sæsonens premiere-forestillinger, og juryen leder efter en tekst, hvor dramatikerens stemme klinger originalt i forestillingen og blander sig selvstændigt i scenekunstens udtryk.

På juryens vegne vil jeg gerne sige tak for alle de gode manuskripter. Vi har læst om fortabte teenagere, fluefiskeri, selvmord, klimakrise, døde fiskere på vestkysten, sko der tager magten og så en tekst, der næsten lader som om, at det er et filmmanuskript.
Tak for at vi har måttet kigge ind i så mange dramatikerværksteder med så mange forskellige former og farver. Særligt årets vinder fortæller sin historie formmæssigt på en meget original måde. Og husk at sende manuskripter til os også næste år. Prisen er i øvrigt på 15.000 kr.

Og nu, nogle af juryens reaktioner på det vindende manuskript. Jeg citerer:

“Skønt værk – dejlig friskt fortalt”.

“Super kreativt sprog, nye ord som “burgerøjne”.

“En kritik af autoriteterne og de voksne, de modbydelige, sadistiske sataner – de kender ikke sandheden.”

“Et værk med en helt egen tone. Får det banale til ikke at være banalt. En historie vendt mod verden og den præstationskultur, som omgiver unge”.

“Et fantastisk manus, der udspiller sig som en film, der bliver lavet for øjnene af os. Om drengen, der er født som en fejl, og som vil være kunstner, selvom hans mor synes, han meget hellere skal i gymnasiet. Om Finn der finder sig selv og sin egen bane og vinder det hele.

Modtager af Danske Dramatikeres manuskriptpris for børn og unge 2019 er: “Finn og de fem fajl” af Magnus Iuel Berg. Tillykke!

Takketalen

Kære allesammen,

Jeg vil gerne lægge hårdt ud med, at sige tusind, tusind tak for denne pris. Det er en kæmpe ære og jeg er virkelig ked af, at jeg ikke kan være der til at tage imod den i aften

Men i har jo desværre fanget mig på et lidt uheldigt tidspunkt, da jeg er på bryllupsrejse på Bali. I en hel måned. Så det er jo bare skide ærgerligt

(Tager en tår af en kokosnød)

Men hold nu kæft hvor er jeg glad og stolt over, at i har udvalgt netop Finn og de fem fajl, da det er et stykke med kæmpe stor personlig betydning for mig.

Dels fordi jeg helhjertet synes, at der er mere brug for at gå kontra på karakterskala, og udenadslære, og faste rammer for indlæring end nogensinde før og dels fordi jeg synes, at det er gået fuldstændig amok med forventninger til, hvad børn skal kunne varetage af ansvar.

Vi presser dem til at tage voksne beslutninger om hvad de bør stile imod af uddannelse og karriere, langt inden de selv føler sig klar, og vi pumper dem med advarsler om, at man ikke kan blive til noget, hvis man ikke præsterer maksimalt hele vejen ud på arbejdsmarkedet.

En vej som helst skal være uden ophold for at samle tankerne, fordi “fjumreårene” formindsker dit snit.

Jeg er 34 og jeg er stadig i tvivl om at det er det helt rigtige jeg laver ind imellem. Tænk hvis jeg havde låst mig fast som 16 årig og aldrig nåede at prøve andet, og derfor aldrig have mærket om der i virkeligheden var andet jeg hellere ville være. Ville jeg så være lige så lykkelig for mit drømmejob som jeg blev lovet at jeg ville blive?

Det er hvad vi forventer af dem.

Og de knækker sammen. Børn får stres, depression, ekstremt mindreværd, for det er umuligt at leve op til det hele. Og det tror da fanden.

Vi udsletter deres ungdom.

Bla bla bla, hvad ved jeg egentlig om noget som helst. Jeg er ikke politiker, men jeg er Finn.

Finn og de fem fajl er langt hen af vejen min egen historie, så jeg ved hvordan det føles at føle sig forkert, fordi man er skide dårlig til at gå i skole.

Og jeg ved hvordan det føles at komme ud i sine 20ere med et elendigt selvværd, fordi man udelukkende har fået skodkarakterer – selv i de fag man var god til, fordi et smukt maleri i billedkunst åbenbart kun er godt, hvis det kan referere til det man har lært i løbet af året.

Det var først da jeg kom ind på dramatikeruddannelsen, i en alder af 27, at jeg følte at jeg var rigtig god til noget. Det var der jeg fik mine første “gode karakterer”.

Alt det andet som jeg havde været skide god til gennem mine 20ere, havde ikke føltes ordentligt. Når jeg ikke kunne få en god karakter, så var det ikke håndgribeligt for mig.

Selv den dag i dag, har jeg svært ved at tro på ros, selvom tre år på en uddannelse, med konstruktiv feedback i stedet for karakterer, har lært mig at lytte. Men fuck det er svært.

Og jeg voksede endda op et sted hvor folk var røvligeglade med andres karakterer – i dag er der større fokus på dem end nogensinde før. I dag er man fortabt med et dårligt snit.

Og når jeg tænker på hvor meget jeg har måtte beabejde mine nederlag gennem tiden, så tør jeg slet ikke tænke på hvad nutidens unge kommer til at gå rundt med af mindreværd og ar som følge af ikke at have været god nok i skolen.

Det er ikke nogen bagatel det her – det skal tages alvorligt

Så igen kan jeg kun sige, at jeg er helt vildt glad for, at i har tildelt mig denne pris, for netop denne forestilling. For foruden at være en enorm anderkendelse af mit arbejde, hvilket jeg føler at den er, så ser jeg det også som en anderkendelse af emnets vigtighed. Og den er jeg ekstremt taknemmelig for.

Jeg håber at prisen kan være med til, at skabe større fokus på tekstens budskab og jeg håber at den derved kan inspirere til, at vi står sammen mod den retning som samfundet har taget.

Mange tusind tak

Tidligere prismodtagere af Danske Dramatikeres Manuskriptpris

2019: Magnus Iuel Berg, “Finn og de Fem Fajl”
2018: Alexandra Moltke Johansen, ‘Voksen’
2017: Pia Marcussen, ‘Habibi’