FUCK - sex og følelser....og skolens bedste patter!

Anmeldt af: Christine Sønderris, Kristine Elmedal og Daniel Livbjerg Bevensee

Der er mødt mange mennesker op uden for Kildens sal her søndag lidt over middag. Det er vel, som de siger: Sex sælger! Dørene går op og folk lukkes ind. Inde i salen bliver man mødt af en meget enkel scene. Et bagtæppe bestående af plastikfolder, der mest af alt minder om noget, der er hentet fra Danish Crowns slagteri. Foran det står tre bare, grå kasser.

Da publikum har fundet sig til rette, i det sparsomme lys der er, bliver man mødt af de tre medvirkende skuespillere, der råber ”Er I klar?” efterfulgt af publikums lidt vage ”ja”. Dette opfølges af endnu et: ”Er I klar?” denne gang dog endnu højere. Denne gang er publikums svar også betydeligt forbedret. Og så er der lagt op til et utroligt ærligt stykke teater med et fantastisk ligeværdigt forhold mellem skuespillere og publikum.

Efter den lille ”peptalk” stiller skuespillerne sig op på hver deres kasse. Her skiftes de til at fortælle om alt det gode ved sex. Dette sker dog med en bevidst mangel på overbevisning. De tre karakterer er tydeligvis ikke entydigt begejstret for sex. Alligevel ender de op med konklusionen, at sex er en helt igennem god ting. Og så bliver vi ellers kastes ud i et virvar af historier. Undervejs bliver vi nemlig præsenteret for diverse teenagere og hvert deres tilhørende situation - den ene mere usikker og skræmmende end den anden. Vi møder blandt andet en dreng, der desperat prøver at undgå at komme op til tavlen og fortælle om Neil Armstrong, da han har fået en erektion. Dette ender op i den uundgåelige ydmygelse foran klassen. Vi følger herefter en samtale mellem ham og hans penis, der på fantastisk vis spilles af Christine Sønderris. Denne samtale ender op med en kontrakt om, at penis ikke må komme frem til andet end morgen- og aftenspilleren. Dette giver dog bagslag, da han møder en sød pige og får chancen for at gå i seng med hende. Det viser sig jo, at kontrakten gælder begge veje, og han må se chancen passere forbi.

Vi møder også et par meget feminine sædceller og to piger, der nærmest desperat jagter en ukendt person ved navn G-punkt. Han bliver dog desværre ved med at forsvinde for dem - også når de lige tror, de har fundet ham. Der er også pigen, der i et forsøg på at gøre drengen, hun troede var sin kæreste jaloux, lægger an på en anden fyr og ender beruset op i en seng med ham. Meget bedre går det ikke for den ene af to veninder, der sender et billede af deres bryster til en dreng, der straks lægger det på Facebook og erklærer den ene som ”skolens bedste patter” og den anden som ”antipat”.

Alle disse historier og flere til folder sig ud i en konstant akavet men meget humoristisk opsætning, der kulminerer med alle tre skuespillere stående tilbage på kassen. Her fortsætter de deres noget usikre prisen af sex. Lige inden lyset går ned, når de i kor at få råbt et sidste ord: ”Sex!”

Man bliver som publikum virkelig draget ind i dette stykke. Det har en dejlig ærlighed og uhøjtidelighed over sig, og stykket prøver aldrig at være belærende. Det er bare en helt igennem ærlig og reel fremvisning af, hvordan kærlighed og sex opleves som ung. Gennem hele stykket er det aldrig de unge, der er i kontrol og altid de unge, der kastes ud i urimelige og akavede situationer. Alligevel gør humoren, at man som ung går derfra med opløftet mine, selvom man alt for godt kender til alt for mange af situationerne.

For ja, sex og kærlighed er akavet, urimeligt og til tider lige til at skrige af - men sådan er det og måske, hvis man tager det lidt på afstand… så kan det nok godt blive noget, man kan grine af.