Kvinde kend dit skab

Anmeldt af: Emilie Rye, 17 år

En bunke skabe på række, en kvinde med musikalsk fornemmelse, en smidig etnisk mand og to mænd med rytmesans er alt, hvad der skal til for at skabe en både humoristisk men også spændingsopbyggende historie om kønsroller. Baseret på Carl Mar Møllers mandlige identitet og skarpe udtalelser, tager Don Gnus nye musikalske forestilling sit omdrejningspunkt. Hvor skabe bliver flyttet rundt, hoppet på og brugt som det mystiske instrument, i et spil med den mandschauvinistiske titel, ”Kvinde kend dit skab.

Vi venter spændt på åbningen af hvert enkelt skab, og skuffelsen finder ikke på noget tidspunkt sted. Mænd i kjoler, små guitarer og andre kostumer er blot nogle af de ting, der forsvinder både ud og ind gennem skabsdørene. Vi finder også en kvinde gemt i de mange skabe, som synger med en smuk klang gennem hele forestillingen, og dog formår hun på sammen tid at skabe en udvikling. Hun starter sin optræden som en stiv dukke, som mændene kan flytte, hvor hen de vil og gøre med, hvad de vil. Denne kapsel bryder hun igennem, og hun for øje på noget anderledes og knap så firkantet mellem alle de regulære mønstre, som ellers finder sted i forestillingen.

Kampen står mellem den etniske mand, kvinden og de to machomænd. Igennem stykket ser vi både fortrydelse og overtalelse. Den etniske mand og kvinde er ikke bange for deres feminine og lettere elegante side og må gennem stykket trække i deres tråde til de to mandlige medspiller for at overbevise dem om, at elegance og femininitet er en del af os alle. Mange danseformer finder sted. Alt fra funk, til en dans fra ”Svanesøen”, bliver spillet ind i kampen om fastholdelse af kønsroller og mottoet, ”Hvor skabet skal stå?”.

”Kvinde kend dit skab” er en fremragende og inspirerende forestilling, som udtrykker sig på en anden måde end den sædvanlige.