Anmeldelse: Goebbels' Time (Folketeatret)

Anmeldelse af Nikita Fernando, Horsens Statsskole, Drama B.

”Hvis Goebbels før og under 2. verdenskrig var i stand til at forblænde og manipulere et helt folk med værdikamp og kultur i hånden, kan det så ske igen?”

I den mørke sal, hvor publikum er ved at sætte sig til rette, mødes man med lyden af Edith Piafs toner fra den franske sang: ”Non je ne regrette rien.” Lyden er uskarp, som kom det fra en gammel, faldefærdig radio. På scenen er det nazistiske flag at tyde, al andet er endnu mørkt. Forestillingen starter med lyden af radioen, der dør ud, og lyden af bomber og ødelæggelse tager over og får en til at skælve …

Vi møder nazisten Joseph Goebbels efter hans storhedstid, der i håb om at gentage sin succes, bruger sine sidste kræfter på at få samlet de potentielle soldater, der står for næsen af ham – nemlig publikum. Skuespilleren Ina-Miriam Rosenbaum i rollen som nazisten og propagandaministeren Joseph Goebbels tager i den tragiske komedie alt i brug, når det gælder om at få kontakt til publikum; ørehængende musik, de skarpe skift fra den varme til den kolde lyssætning, humor, det tydelige og stærke sprog, samt de korte øjeblikke hvor det menneskelige selv lister sig ind i Goebbels karakter og viser, hvem han også var, er en stor del af publikums interesse.

Dét Ina-Miriam Rosenbaums figur ”bad” publikum om at sige eller gøre, fik den enkelte til at stille spørgsmålstegn ved etik og morale: Er det ok, at gøre hvad han siger, når det jo ikke er virkeligt, eller vil det være forkert af mig? I forvirringen gentager flertallet mumlende efter, hvad han siger, selvom det, der bliver sagt, er helt det modsatte af ens egne holdninger. Mens de fleste lystrer, nægter få at gøre, hvad skuespilleren siger, fordi det simpelthen går over personens grænser og står ved det, og det kan derfor være rigtig svært for den enkelte at bestemme sig i en hast, hvad man bør gøre i den givne situation.

Ina-Miriam Rosenbaum tager vores grænser i brug og vender dem om, så vi ender med, at stå fast i ingenting … og publikum forsøger ubevidst at danne en gruppe mod nazisten Goebbels. Det bliver pludselig svært at skelne mellem virkeligheden og forestillingen ”Goebbels’ time,” da vi alle godt ved, at dette mareridts-scenarie ikke er opdigtet og er en del af verdenshistorien.

Kan det så lykkes at gentage succesen for Goebbels tid ved at manipulere et helt folk den dag i dag? Ina-Miriam Rosenbaum svarede nej.

Der er her tale om en fantastisk dygtig skuespiller, der ikke blot rørte i publikum eller leverede nogle helt exceptionelle skuespilpræstationer, men også fik stående bifald, da forestillingen var slut.

Der er altså ikke meget at sige til, at hun da også har fået en Reumertpris for sin præstation, og mon ikke forestillingen om kampen for nazismen, Det Tredje Rige og Goebbels tid vil vække en del snak, reaktioner og tanker til live igen?