Uppercut Danseteater: Ugly Douglas (Foto: Mathias Foley)

Uppercut Danseteater: Ugly Douglas

Anmeldelse skrevet af: Emilia, gymnasieelev på Horsens Statsskole

I den mørke sal, hvor vi tilskuer træder ind, lægger vi mærke til, at der er 4 mænd der sidder på scenen ude ved kanten. Det hele begynder med en mand, som vel nok er deres fortæller i starten, præsentere dem og vi bliver straks indledt i denne dansende fortolkning af ”Den grimme ælling”, hvor ællingen står på hænder, og laver andre gymnastiske moves. Denne forestilling vare ca. 40 min og bliver spillet i Horsens Ny teater A/S. Vi ser de fire danser, (som er øverst) som skifter til at vise, denne version om livet af den grimme ælling.

Vi starter ud med at høre musikken, som er mening der skal skaber fornemmelsen af Douglas fødsel, men samtidig bliver der også danset, så vi får også vist hvordan. Den meget dramatiske musik vi hører, giver os vores fornemmelse af om det er noget godt eller dårligt der foregår. Men når musikken ikke er der bliver vi givet lydene af fortællingen med lyde som danserne selv laver. Vi får simpelthen hele turen igennem ”Ugly Douglas´” liv, for vi besøger teenage alderen, som virker meget kaotisk, da de bruger tøj til at vise det i denne scene, og de farer rundt og driller hinanden, og vi ser hvordan Ugly Douglas bliver drillet og holdt uden for. Vi ser det, når alle de andre har enten taget sko på, og det har Ugly Douglas ikke, vi ser det via. tøjet og deres bevægelser. Det dejlige ved denne forestilling er, at man selv kan fortolke det der sker, for de fleste ved jo godt hvad den grimme ælling rigtig handler om, og her skal man selv sætte historien ind, i den scene der forekommer. For da vi til sidst bliver vist af de fire danser, at Ugly Douglas kommer til tre flotte svaner, som danserne viser ved, at virke mere yndefuldt og klæder sig i hvidt kan vi se, at Ugly Douglas kigger i sit spejlbillede og ser flot ud, for han ligner en svane nu, ligesom alle de andre flotte svaner.

I denne fortolkning snakker vi ikke blot om nogle fanstatiske gode danser, men også om deres exceptionelle præsentation som holder os publikum i live igennem stykket. Vi se nogle professionelle dansere som ikke blot har imponeret os danskere men også folk fra andre lande, som vi får at vide at de skal besøge Vietnam og Brasilien og nogle andre lande, så det er ikke kun Danmark som får nydt deres dansen og fortolkning.