Uppercut Danseteater: Ugly Douglas (Foto: Mathias Foley)

Uppercut Danseteater: Ugly Douglas

Anmeldelse skrevet af: Cecilie, gymnasieelev på Horsens Statsskole

Mørket fylder stemningen i salen. Ingen kan se noget og ingen ved hvilken rejse publikummet skal udforske de næste 40 minutter. Én lampe bliver tændt, og den lyser stærkt mod publikummet. Alle øjne i salen kommer til syne, og er små runde refleksioner mod scenen. Røgen fylder scenen, og har lagt sig, som morgendiset på marken en kold efterårsmorgen. Fire sorte skikkelser skaber sig foran det lilla lys som et skyggeshow. De bevæger sig smidigt og skarpt igennem rummet som en slange på jagt. I stedet for rekvisitter og direkte replikker, bruger de flittigt hinandens kroppe som redskaber til at fortælle handling om den grimme ælling. Masser af mimiske udtryk i ansigterne, som beskriver deres følelser i samarbejde med deres kroppe. Det er timed og nøje gennemarbejdet. En dynamisk start med energi, stemning af glæde og livsgejst sætter forestillingen i gang. De eneste ting som skaber scenens set up, er én lampe, et bunketøj og 4 dansere. Handlingen fortælles med surrealistisk og meget abstrakt musik. Forestillingen har god kontrast imellem tempoer, og danserne er dygtige til at forklarer handlingen med krop og mimik i stedet for ord. De eneste rekvisitter de har at arbejde med er tøjbunken i midten af scenen, som de bruger kreativt med at inddrage det i deres danse, og ikke bare at have det på kroppen.

Ugly Douglas handler om identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Hvordan det er at være et forvirret menneske i et samfund hvor man skal have bestemte normer, for hvordan man er en del af ”Gruppen”. Hvilke følelser man går igennem i sin egen identitetsdannelse, og hvordan de kan håndteres.

Jeg havde en spændene oplevelse af hvordan man også kunne spille teater uden replikker, men bare kroppen som redskab. Det var en opfindsom fri fortolkning af -Den grimme ælling- med masser af humor, stemninger og følelser. Den eneste kritik er aldersgrænsen som var 9 år. Der sad mange mindre børn og begyndte at trippe lidt med fødderne af utålmodighed, fordi de ikke var gamle nok til at kunne forstå handlingen. Den var meget abstrakt og fortolkningskrævende.

Jeg var underholdt i alle 40 minutter, da man er nød til at tænke fortolkningsmæssigt konstant, for at kunne forstå og følge med i handlingen. Jeg gik ud af salen med en eftertanke, som stadig sidder i baghovedet, så ved man at en forestilling har været værd at bruge tid på. TAK.