Vestvolden: Taxafortællinger (Foto: Niels Jørgensen)

Teater Vestvolden: Taxafortællinger

Anmeldelse skrevet af: Carl, gymnasieelev på Horsens Statsskole

Lørdag eftermiddag var Mikkel og jeg inde på Horsens Bibliotek og se forestillingen ’’Taxafortællinger’’ af Zevik Perl. Vi startede med at komme ind i et mørkt rum, hvor der stod omkring 20 stole, en projektor og én enkel mystisk mand som guidede folk hen til deres pladser. Kort inden forestilling kom en pige på 8 år ind med sin far, men hun blev hurtigt guidet aggressivt ud af manden som stod ved projektoren. Da Mikkel og jeg ikke vidste hvad denne forestilling handlede om, tænkte vi der var en lidt dyster stemning over forestillingen. Manden ved projektoren viste sig at være Zevik Perl som startede ud med at byde os velkommen, men gav os ikke rigtig nogen information om forestillingen. Kort efter sagde han at vi ville starte ud med en pause, og så tændte han noget stock-footage af naturen og forskellige flyvere. Dette 1 minuts lange pause skabte helt vildt meget spænding for vi havde ingen idé om hvad der skulle ske. Derefter udløste han spændingen ved at fortælle om hvordan han er gammel taxa chauffør og den dystre stemning faldt pludselig til jorden, og der begyndte pludselig at komme en hyggelig stemning inde i lokalet og Zevik begyndte også at smile. Det viste sig at være en monolog hvor Zevik Perl fortalte om hans forskellige oplevelser og erindringer i hans forskellige taxature rundt på Sjælland. Hans sprog var meget velformuleret og tydeligt, og han bragte en masse elementer fra teater med i monologen. Såsom pauser i sætninger, lave en anden stemme for at lave en parodi på en person fra hans oplevelser i taxaen. De mennesker han spillede var typisk spillet som type hvilket også gjorde det sjovt at se på. Han fyldte scenen godt trods at der kun var 2 rekvisitter som sådan. Bordet og projektoren. Han inddrag også publikum ved at give os et valg om to forskellig taxafortællinger han kunne fortælle. Det var fedt at se at han brød den fjerde væg som ellers havde være lukket lige siden forestillingen begyndte. Monologen varede 55 minutter hvilket var meget passende. Jeg følte ikke jeg kedet mig på noget tidspunkt. Alt i alt var det en rigtig god forestilling, og det var rigtig interessant at høre om en af hverdagens helte.