Teater V & Teater Nordkraft: INTET (Foto: Daniel Buchwald)

Teater V & Teater Nordkraft: INTET

Anmeldelse skrevet af: Herman Jens, gymnasieelev på Horsens Statsskole

Pelle Koppels sceniske version af Jane Tellers INTET

I den mørklagte gymnastiksal bliver man budt velkommen af to personer i almindeligt hverdagstøj. Bag ved bliver den mørke baggrund kun brudt af en bunke træklodser. Stykket begynder, og man bliver med det samme overrasket over hverdagstøjet på skuespillerne, hvilket clashede meget med den helt sorte baggrund, men stadig gav en gavnlig effekt, og passede fint overens med stykket. Stykket går i gang, og man lægger hurtigt mærke til begge skuespilleres enorme evner, da de begge har flere forskellige roller, med hver deres nicher (i form af stemmeskift, positur, rekvisitter osv.), som de hopper ind og ud af, med lynets hast. Stykket er scenisk version af Jane Tellers roman ”Intet”, og alle, der har læst vil klart kunne følge med, da stykket ikke varierer det store fra original teksten.

Stykket starter med introduktionen til Pierre-Anthon, en dreng fra den lokale 7. klasse, der droppede ud af 7. klasse, for at sidde i et blommetræ og spise blommer, da han, som den store nihilist han er, mente at livet ingen betydning havde alligevel. Det kunne de andre børn ikke fordrage og de forsøgte at vise Pierre-Anthon at livet kan have betydning, i form af en bunke af alt det, der betød noget for dem. De skiftes til at lægge noget i bunken, og dernæst vælge hvad den næste person skal lægge på. Deres valg starter uskyldigt ud med, nogle nye sandaler, en neon-gul cykel og en komplet samling ’Dungeons & Dragons’ bøger, men hurtigt eskalerer valgene og før man ved af det ligger alt fra den lokale hunds hoved til lille Saras mødom på bunken.

Når man ser stykket første gang kan det måske komme virke overraskende at se den lidt atypiske scenografi. Scenen er større end tilskuerrækkerne, og en noget ukonventionel belysning i form af en række lysstolper på hver side af scenen, der skifter farver, hvilket alt i alt giver den klassiske kukkassescene et twist. Claus Helbo har stået for scenografien, og har gjort et eminent arbejde.

Det er dog hvad der foregår på scenen, der i sidste ende er vigtigst. De to skuespillere Ane Helene Hovby og Mikkel Reenberg, gør et formidabelt arbejde og viser enorme evner i både type- og karakterskuespil, og klarer at producere grin, gråd og spænding hos publikum. Deres evne til at hoppe ind og ud af roller, og stadig sørge for alle roller virker og er unikke, er helt exceptionel, og demonstrerer virkelig en forståelse af stoffet såvel som publikum, der skaber glæde og spænding i publikum. Deres evne til at spille sammen gør det endnu bedre og viser enormt overblik, da de selv ved deres små fejl, færdiggjorde hinandens sætninger og fik sendt deres egen glæde ud til publikum.

Alt i alt et fremragende stykke arbejde, med få kvaler.