Kopergietery (BE): Football on Stilettoes (Foto: Phile Deprez)

Kopergietery (Belgien): Football on Stilettos

Anmeldelse skrevet af: Lucas Teglgård, gymnasieelev på Horsens Statsskole

Social kommentar i syre trip

‘Fodbold i Stiletter’ er et teaterstykke af Randi De Vlieghe og Jef Van Gestel.

Stykket åbner med en tæt koreograferet spadseretur med to karakterer på kryds og tværs af scenen. Hele turen virker til at være fuldstændig tilfældig med små smut og dansetrin hen af vejen og scenen ville have været ekstremt kedelig, hvis man fjernede bare den ene karakter og dermed synkronismen mellem dem. Små forskellig i de to karakters bevægelser får en kæmpe effekt indtil scenen bygger til dens klimaks og det underholdte i hele scenens forløb. Scenen ender med at den ende karakter forlader scenen og kommer tilbage i kvinde tøj. Herfra kører stykket mere og mere af sporet indtil at man ikke længere er sikker på at man ser det samme stykke. Hele stykket giver et indtryk af at give en kommentar på vores opfattelse af køn og fordomme deromkring, men med så ekstreme skift kunne der ønskes en tydeligere rød tråd til at binde det hele sammen, eller bare mere sammenhængende overgange og dermed et skarpere helhedsbillede.

Det er næsten umuligt at give en præcis forklaring af hvad stykket omhandler, da det er  så surrealistisk. Stykket har alt fra to venner der griller der ender med at forvandle sig til to gamle ludere med nylonstrømper over hovedet, der spiller badminton (og formår at se mere forstyrrende ud end Willem Dafoe i ‘Wild at Heart’, en film som får kamp til stregen i surrealisme), til et overvægtigt snakkehoved, der fortæller (måske) meningsløse historier og hugger træ mens hun brøler med på heavy-metal sange. Disse sekvenser fungere godt da de altid er fuldstændig uforudsigelige og altid en smule forstyrrende. Denne uforudsigelighed bliver nervepirrende når man blander det med at de to skuespiller bevidst giver et indtryk af ikke altid at have helt styr på hvad de laver på scenen, og oveni deres tilfældige involveringer af publikummet.

Stykket er stærkt grundet i performance, men lader sig ikke placeres fast i nogen boks. Performance delene kan ses i den ikke eksisterende dialog, lige bort fra de sidste 5-10 minutter, hvor der er en lang monolog. Publikummet bliver inddraget på nogle forskellige, kreative måder. F.eks. når karakterne griller på scenen, kan det lugtes nede blandt publikummet, men også på mere improviserede måder, som at fortælle publikummet at det ikke er sjovt, når de griner eller ryste med pegefingeren når nogen sidder på deres telefon.

Stykket er over halvanden time langt og der mærkes. Stykket er ikke altid lige skarpt.

Samlet set har stykket en masse underholdene og mere eller mindre veludforsket idéer. Den mangler dog noget mere håndgribelig tematik til at holde dens lange spilletid og skizofrene skift sammen med, også ville det hellere ikke skade hvis 20 minutter eller deromkring blev skåret fra. Jeg giver stykket tre stjerner.