Når det skærer i hjertet

Teater Kompas: Når det skærer i hjertet

Anmeldelse skrevet af Laura Rasmussen og Frida Falkenberg, gymnasieelever på Horsens Statsskole

Når det skærer i hjertet er en fortælling om en ulykkelig og fortabt ung pige, der i sine frustrationer over livet laver skade på sig selv. Gennem hele stykket følger vi pigen der prøver at konstruere en film over sit liv, til et projekt i dramaklassen. Vi oplever hendes frustrationer, hendes opgør med moderen, den entusiastiske dramalærer og hendes konflikt med sin indre stemme – der i stykket spilles af en mandlig skuespiller.

Pigen bliver i hverdagen presset af sin mor, der forventer at hun går op i noget og ikke ender som ingenting. I skolen mærker hun også presset, dog fra sin dramalærer, der til at starte med er vild med idéen om ’filmen over mit liv’ men til sidst ender med at opgive projektet. Til en dramalektion møder pigen den nye dreng i klassen, der i starten viser stor interesse for hende og hendes projekt. Han udviser senere hen et mere nærgående og voldeligt adfærd og ender med at skade pigen. Til sidst i stykket ser vi det færdige resultat af filmen, og finder ud af at drengen slet ikke har eksisteret andre steder end i pigens hoved.

Teateret Kompas tager os med på en gribende og hjerteskærende rejse, når de tager hånd om det tabubelagte emnet cutting, i form af poesi, sang, og indlevende skuespil. Der bliver brugt meget få rekvisitter, hvoraf de to vigtigste er det videokamera som hun bruger til at lave ’filmen over sit liv’ og fire standerlamper, der bliver tændt og slukket på skift gennem hele stykket. I forestillingen står skuespillerne selv for alt arbejdet m.h.t. lyd, lys, skift af rekvisitter og endda sang, dette gør at man som tilskuer bliver meget mere opmærksom på de forskellige skift, både alle kontrasterne men også de forskellige arrangementer.

Vi synes Når det skærer i hjertet er en meget rørende, men også en vigtig fortælling, da det er et så hemmeligt emne at tale om. Stykkets enkelte scenografi gør, at man som tilskuer for bedre fat i ordene, både de sagte og de usagte, samt deres mere skjulte betydninger.
Vi synes dog at ’mysteriet’ omkring pigens afdøde far, sætter lidt for mange spørgsmålstegn, da han faktisk er en meget nævnt person.
At Kompas vælger at lave en aftertalk, er er god måde at få uopklaret spørgsmål besvaret, både omkring selve stykket med i den grad også emnet cutting. Alt i alt, en super fremførelse af et velskrevet stykke om et reelt problem.