Dengang vi blev væk

Det Olske Orkester: Dengang vi blev væk

Anmeldelse skrevet af Katrine Hell Hansen, gymnasieelev Horsens Statsskole

Den hvide tape klistrer til gulvet i det dunkle rum og danner stringent rammen for historien om Dengang Vi Blev Væk. Inden for denne overskuelige ramme kan den nyindrettede familie, som stykket omhandler, leve deres liv som en lykkelig, sund kerne-familie. En lykkelig familie, hvor faderen er en prægtig kronhjort og moderen er bløde hænder i følge de to børn Lise og Thomas. Børnenes idylliske hverdag forvandles dog snart til en naiv kimære og livet som den ideelle familie, må slå sig til tåls med at være en gemen facade. Kronhjorten stikker af, og de bløder hænder griber til flasken og ansvaret tynger de to børn. Mens forældrene forsvinder i en fælles rus, må børnene holde viceværten væk og gang på gang rives tapen op og den vante ramme mindskes. En symbolsk forestilling rig på indtryk, hvor sammenkrøllede tape-bolde langsomt opstår, mens den perfekte verden ligeledes indfiltres. Børnene forsøger febrilsk at opretholde orden, men moderen har fundet taperullen og klistrer krakilsk kaos af tape. Nu må børnene genopfinde en hverdag i den 7-værelses lejlighed inden alt bliver væk. Stykket er en fin fortælling med æstetisk leg med lyset, musikken, kroppen og identificerbare scenarier og problematikker. Besøget hos ”Heksen”, faderen nye kone, og viceværten er gribende scener i stor kontrast til da moderen på morsom vis støvsuger med sit ben, eller da børnene tager publikum med en tur i rutsjebanerne. Man kommer indenfor hos familien bestående af 4 medlemmer og det giver stort indtryk at sidde blot en meter fra skuespillerne. Lyset navigerer vores fokus rundt på den tapeoptegnede scene og dette muliggør, at flere scener kan udspilles på samme tid. En anbefalelsesværdig forestilling, der at finde på skolegade 7, og med garanti får dig i gennem et bredt spektrum af følelser på blot 75 min.