Meridiano Teatret & KIO: Baku

Anmeldelse skrevet af Toke Eggers Rossau, gymnasieelev på Horsens Statsskole.

Alle har hørt om eller kender til krigens rædsler. Ligegyldigt fra hvilken del af verden man kommer, kan det holde et hvilket som helst menneske vågen om natten. Det japanske KioCompany og det danske Meridiano har sluttet sig sammen om at lave teaterstykket Baku, som handler om præcis dette. De to parter håber med dette skuespil at kunne skabe et miljø hvori alle, ligegyldig af kultur, kan relatere til det der bliver fortolket, og på den måde kunne skabe et fællesskab på kryds af landegrænser.

Skuespillet er scenografisk meget flot. Publikummet vender hovederne mod scenen hvorpå hvide transparente vægtplader er sat op. En projektør sender billeder ud på disse, der dels virker som scenebaggrunde og dels rekvisitter. Vægende virker nærmest som ubemalede lærreder, som kun venter på at blive storslåede malerier, og man er derfor altid spændt på, hvor det næste sceneskift fører en hen.  Sceneskiftende er hurtige og fleksible og man er dermed ikke nødt til at vente på den næste scene - Man bliver nærmest ført afsted.

Skuespillet består af en række individuelle fortællinger, som bliver fortalt skiftevis. Alle historierne omhandler temaet om krig og våbenmagt. Hele teaterstykket virker mesmeriserende - nærmest drømmende, og indeholder komiske og tragiske elementer. Bakuen er et gennemgående element i alle historier, enten som dyr- eller menneskelignende tapir. Bakuen kunne tænkes at symbolisere uskyldighed. Når Bakuen dykker op på scenen, ved man, at scenen relatere til den menneskelige uskyld. Etikken bliver også meget tit sat på spil.

Baku er et meget scenografisk spændende og etik-debatterende teaterstykke, som klart kan anbefaledes til dem, som er klar på en sansemæssig oplevelse