Batida: Manden de kaldte Rolex

Anmeldelse skrevet af: Trine Secher, gymnasieelev på Horsens Statsskole

Stemningen er helt i top, da vi træder ind i teatersalen og bliver modtaget med sang og musik og da også en lille snaps i rigtig østeuropæisk stil, inden forestillingen begynder. Da vi har fundet vores plads i salen og lyset slukker, bliver vi taget ved hånden og ført ind i en helt fantastisk verden med en levende og skøn familie, der alle spiller alverdens instrumenter.

'Manden de kaldte Rolex' er et teaterstykke af Batida. Det blev opført i Håndværkerforeningen og finder sted i det gamle Østeuropa før murens fald. Stykket handler om en maler, der har fået til opgave at male den store leder, og som belønning modtager han et helt igennem fantastisk Rolex ur af guld, som ender med at spille en meget vigtig rolle i hele stykket. Opgaven synes dog uendeligt svær, og maleren ender med at fjolle rundt i stedet for. Han møder en pige, forelsker sig, maler et fantastisk portræt af hende nøgen, og det ender med at få alvorlige konsekvenser for ham.

Det er tydeligt, at skuespillerne hygger sig med at spille foran mange mennesker. Man kan mærke, at de har prøvet det mange gange før. De slapper af i hinandens selskab og har det sjovt. Det gør også, at vi som publikum slapper af og nyder forestillingen.

Det er en fantastisk oplevelse at se, hvordan de alle sammen spiller et eller flere instrumenter og selv laver lydeffekterne, som underbygger det, der bliver sagt og vist på scenen utroligt godt.

Scenen finder oftest sted i kunstnerens lejlighed. Derfor er den bygget op omkring en masse lærreder, pensler, maling og en hel væg samlet af enkelte malerier i et stort puslespil. Det var dog også rigtig nemt at finde ud af, når scenen tog plads et andet sted, selvom alle rekvisitterne ikke blev båret ud hver gang.

Jeg havde en helt igennem fantastisk oplevelse i teatret den eftermiddag. Det var både fascinerende og spændende at se alle skuespillerne spille flere forskellige instrumenter samtidig med at de spillede fantastisk skuespil. Det var nemt at leve sig ind i rollerne og føle glæde, vrede, sympati osv. med personerne. Alt i alt en dejlig forestilling med masser af humor og glæde.