GLiMT: Empty Steps

Anmeldelse skrevet af; Matilde Pedersen og Dagrún Sara Gunnarsdóttir, gymnasieelever på Horsens Statsskole

Vi har været inde og se 'Empty steps', som er et danseteater.
Scenetypen er en kukkasse, og publikum sidder på plastik poser med en smugle tøj i.
Stykket blev spillet i Rådhusgade og varede ca. 25 min.

Violin musik starter, men man kan ikke se nogen, og det skaber en dramatisk spænding. En stor bunke tøj, der ligger i et hjørne af scenen bevæger sig. En pige kommer til syne i bunken. Hun har strittende hår, er beskidt og har for stort tøj på. Hun kigger sig nysgerrigt og nervøst omkring. En dreng kommer nu til syne, han er endnu mere beskidt, har ingen sko på og ser sjusket ud. De er to gadebørn, som kun har hinanden. De begynder at lege tommelfingerkrig, men det udvikler sig til slåskamp, og de løber rundt mellem publikum, som inddrages i stykket. Legen udvikles til en lille dans, hvor de danser rundt om hinanden og op ad væggene.

Man får den store overraskelse, at de tager nogle poser op, sniffer og bliver høje. Det bliver en konkurrence om, hvem der har den største pose. Her er der en form for humor i alvoren. Pigen ender med at have den største pose.

De danser meget, men man kan tydeligt se, at de er ensomme. Drengen begynder at kaste noget af tøjet fra tøjbunken efter pigen, men da han tager fat i en lille bluse til en baby, bliver stemningen pludselig helt sørgelig, og sørgelig musik spilles. De begynder at lægge nogle sæt tøj på jorden, som symboliserer mennesker, som de har mistet. Drengen tager et bestemt sæt og danser med det, mens han dufter til det. Det skal symboliserer en han har haft kært, men som han også har mistet. Han bliver pludselig meget vred og ked af det og slår på tøjet. Musikkens tempo bliver også hurtigere, så spændingen stiger. Pigen begynder på at skrive masser forskellige navne på væggen med hvidt kridt. Hun tegner et par englevinger og sætter sig udmattet, helt sammenkrøllede ned, med vingerne i baggrunden, så det ligner, de sidder på hende, som om hun er gået borte og er blevet en engel.

Vi kunne godt lide stykket, da det skabte en god stemning omkring emnet, gadebørn. Det virkede godt, at skuespillerne ikke snakkede med hinanden, men at deres ansigtsudtryk, deres bevægelser og musikken skabte stemningen. Der var mest en sørgelig stemning, bl.a. skabt af musikken og dans. Handlingen er realistisk, men dansen gør, at det er en stiliseret spillestil.

Et smukt stykke, med en rigtig god balance mellem alvor og humor.